"solen skiner alltid bakom molnen"...

...funderar på att föreslå företaget att skriva det på våra uniformer med tanke på att det är veckans STORA samtalsämne för alla, och då menar jag alla! Turister, säsongare, cyperioter och tror nog att även katterna och hundarna diskuterar vädret nuförtiden... Och jag tror nog att jag har hittat den enda, verkligen enda, bra anledningen med global uppvärmning...som guide kan man säga "ja, tyvärr så är ju vädret lite upp&ned i hela världen för tillfället" och sen får de kära sol-törstande turisterna nöja sig med det! Det är verkligen inte lätt att få en klar och riktig och sann väderprognos när vädret skiftar från timme till timme och framförallt från kilometer till kilometer. Ni kanske förstår att vädret inte har bjudit på ja-äntligen-bada-i-medelhavet-väder än så länge för min del och imorgon har jag fått en extra ledig dag så då har jag satt en femma på att det kommer att regna...haha... Så väder och busstider är det som ventileras mest på hotellträffar och jag tycker det är skönt att inte behöva dra någon vit lögn om vilken grad havet håller...ooopppsss.... :)

Det stundar ju för påsk även här på Cypern, och kanske ännu mer rättfärdigt än på många andra håll eller i många andras hem än just den grek-ortodoxa grenen av kristendom som de flesta följer här på Cypern. Påsken firas stort och heligt och det är officiella program för vad som händer var och när. Tror dock att förutom att försöka hinna se någon procession så blir det nog helt enkelt att inte vara hemma som gäller för min egen del, alltid lika intressant att vara lite turist under såna här speciella helger och firande.

Och på tal om religion så var jag på ännu en utflykt igår. Även då blev det besök i "Turkiet" men den här gången så var det östkusten och Famagusta som fick besök. Det är väldigt intressant med Cypern-problemet och den ockuperade sidan. Vad jag har förstått så är de flesta grekcyprioter och turkcyprioter överens om att de är cyprioter och att det hela är ett politiskt problem, dock med tillägget att östra sidan faktiskt ÄR ockuperad. Problemen vid en eventuell sammanslagning är flera, bl.a. mark- och husägandet då flera grekcyprioter ägde både hus och mark på den ockuperade sidan och tvärtom för turkcyprioterna och nu har även det börjats säljas en del av grekcyprioternas gamla hus till nyinflyttade turkar... Markägande är förresten en intressant historia på Cypern i allmänhet då om du köper mark för att t.ex. bygga ett hus så måste man även se vem som äger eventuella träd på marken för det kan vara en helt annan ägare till trädet än till marken... Åter till Cypernproblemet så i den senaste omröstningen om ett sammanslagningsförslag röstade grekcyperioterna nej och turkcyprioterna ja och det är återigen dött läge. Själv så tycker jag att det är ett märkligt och samtidigt intressant problem. Och framförallt är det märkligt att man bl.a. låter ett annat land (Turkiet i detta fall) kunna ha en egen flagga (som Turkiets fast vit bakgrund och röda figurer), militärer utrustade med STORA vapen och låter de styra som de vill (i stort sett) i ett annat land (Cypern menar jag här)! Intressant för att se hur i slutändan de kommer att lösa det och i hur stor utsträckning det verkligen kommer att spela roll i t.ex. Turkiets önskan om att gå med i EU. Jag menar helt ärligt...de ockuperar ju ett land! Fast sen å andra sidan så är det ju detta som är problemet i flera andra fall i t.ex. östeuropa och mellanöstern så det är ju inget nytt direkt...
Det var förresten 1974 som ockupation och invationen (invaderat har ju Cypern varit hela "sitt liv" av olika herrar som Richard Lejonhjärta och romarrikets härskare men just den här gången var 1974) inleddes för er som tycker det är lika intresant som mig! Så jättelängesen är det inte och svenskarna har ju varit här som FN-soldater och övervakat i flera år. Åkte förbi Carl-Gustaf-camp igår som idag bebos av slovenier (eller slovakier kommer inte ihåg). Och för att få fortsätta lite till så äger ju England mark och har tre baser här på Cypern så Cypern är en liten (eller ja, tre gånger Gotland är ju inte så litet egentligen) blandad ö och kanske den mest intressanta ön i Medelhavet faktiskt! Sett rent geografiskt, historiskt och politiskt... ;)

Oj, blev en lång liten historia där... :) Hoppas det inte gör något...får nog bli en full utflyktsbeskrivning någon annan dag så att ni inte tröttnar på mig... :)

Jag var nämligen långt ifrån historia och politik i söndags då jag åkte till Larnaca för att först besöka söndagsmarknaden och sen ner till Larnaca strandpromenad. Marknaden var inte så stor som jag hade förväntat mig men fortfarande tillräcklig för att jag ska veta vart sommarklänningarna ska inhandlas, skor ska provas och att man tydligen kan sälja allt mellan himmel och jord! :) Och här kommer säsongens andra (det första var ju Så ska det låta...) erkännande...jag köpte ett täcke! Tröttnade rejält på klia-i-näsan-filtarna som egentligen har fungerat utmärkt mot kvälls- och nattkylan (nej, jag har inte ljugit, bara undanhållit informationen om att det fortfarande är kallt om nätterna här... ;) )... Och så fick det bli en collegeluvtröja oxå (för 50 spänn så är det mer värmen i tröjan än kvaliten eller märket som spelar roll här...). Och eftersom det var dag, strålande sol och varmt så slank en glass ner väldigt snabbt oxå! Berättar jag mest för motvikten till täcke- och tröjainköp... ;)
Efter marknaden blev det en tur ner till strandpromenaden och jag blev förälskad...Larnaca är en helt underbar stad. Precis så som jag förväntade mig kanske att Ayia Napa skulle vara (fast i mycket mindre storlek då...). Lång strand, strandpromenad med liv och rörelse, enkelriktade gatan med en strid ström av söndagsledigacyprioter bakom rattarna, restauranger och caféer av alla dess slag (vad sägs om Häägendaas, TGI Fridays, Starbucks...!?!) och parallelt bakom shoppinggator med klassiska souvenirbutiker eller affärer som Sara, Berschka och Mango.
Parkerade förresten i parkeringshus... :) ...en upplevelse som jag gör att jag aldrig mer kommer att klaga på svenskarnas parkeringar...herregud, jag menar, varför måla linjer överhuvudtaget!? :) Fast priserna var inte helt fel...35 cent för en timme (inte ens tre&femtio svenska... :) ).
Och Larnaca bjöd på det hittills bästa på min Cypern-säsong hittills! Ja, förutom Starbuckskaffen då... ;)
Jag strosade in i en lagom liten souvenirbutik mest för att kolla runt lite och jmf priser med Ayia Napa och Protaras och hamnar framför väggen med ikon-bilder. Butiksägaren säger att jag får fråga vad jag vill om dem och jag är inte sen på att nappa så vi står och diskuterar en hel del om ikonerna och deras betydelse. Och här måste jag tillägga att allt om mig skriker turist, inte ett uns säger att jag jobbar här, hade klänning, flip-flop, min (faktiskt nyinköpta) svarta tygväska och sen har jag inte hunnit få så mycket solbränna heller... Jag frågar då 
"jaha, så hur väljer jag en ikon-bild om jag vill ha en, ska jag tänka på något speciellt?"
...får svaret -"den du gillar mest, den som attraherar dig mest, och tycker du ingen här så vänta tills du hittar din egen speciella och den ska du ha!"
...jag vänder mig från ägaren och ser rakt på en ikon-bild som jag lagt märke till under tiden vi pratat och säger 
"den gillar jag jättemycket, vad symboliserar den?".
Får svaret:
"Har du den här, du tänker på den ibland, du har den hemma och du träffar många olika människor hela tiden så hjälper den dig mot negativa tankar från dessa människor...".
Jag trodde jag skulle smälla av och tänkte på klagande gäster och jag har nu i min ägo min allra första ikon-bild! :)
Och jag vet inte om jag tror på det hela med religion osv men jag tror på min ikon-bild och att tänka på den är som att räkna till tio när jag för fyrahundrafemtielfte gången får höra..."och vart är solen?!"... :)

Där fick jag ju till en sån härligt bra avrundning med att komma tillbaka till där jag började så nu är det over and out för den här gången...
Kram och puss på er!
//Mia

P.S. På bussfronten inget nytt men däremot så har jag fått gula- och vita nummerplåtar på min bil istället för de röda hyrbilsskyltarna!!! Så nu räknas jag alltså officiellt till cypriotiska bilförare och är faktiskt lite stolt... :)

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag blir alltid lika glad över att läsa vad du pysslar med därute i havet ;) grattis till nummerplåtarna!! :) puss o kram

2011-04-21 @ 15:24:41
URL: http://wessslan.blogg.se/
Postat av: Tilda

E så roliggt att läsa om dina äventyr filur. Önskar jag kunde komma ner till dig o äventyra ihop något. Låter som du har de himla bra iaf. Saknar dig. Puss o kram =) (jag hoppas att de kan lugna sig lite med bussen för dig ;-) )

2011-04-25 @ 19:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0